Slik går du frem for å bli (din egen) stjerne på jobb- Og attpåtil ha krefter igjen! ☺

Det å være i jobb krever innsats på flere vis. Hva skal til for at du kan mestre din jobb best mulig? Kunne du tenke deg å komme hjem fra jobb uten å være helt ”pumpa”, og med en herlig følelse av at ”dette fikser jeg”?

Du er sjefen i eget liv, og kan ta en god del grep for å bedre både energi, arbeidsflyt og arbeidsglede. Det å mestre jobben sin godt er en god følelse. Det å kjenne at du ikke blir gradvis tømt for krefter i jobben er også like viktig.

Finn ut hva det er som gir deg gode opplevelser på jobb. Jobb er medisin, sies det. Dersom du har mestringsfølelse og trivselkan jobben gi bedre helse! Det å være en del av et fellesskap er som oftest en positiv faktor. Det å mestre arbeidsoppgavene kjennes også bra. Som oftest er det en kombinasjon av det å trives i et godt arbeidsmiljø, og det å mestre ting/ha passende arbeidsoppgaver som gir en god flyt-følelse.

Dersom du mistrives med oppgaver eller miljø, eller kjenner at du er i en negativ, nedovergående spiral i forhold til energi og motivasjon, konfliktnivå, manglende mestring og opplevelse av stress, er det på tide å ta tak.

Hvordan ligger du an her?

Noen ganger er det nok best å bytte jobb, dersom det er mye som ikke stemmer, og det er langvarige, uløselige konflikter i bunn som sliter på deg. Eller at jobben ikke passer til din helse eller kompetanse lenger, og det ikke er mulig å endre på dette, eller andre årsaker som gjør det fornuftig å bytte arbeid.

La oss si du vurderer å finne deg et annet arbeid. Men: Har du tatt ut potensialet der du er først?

Hvem sitt ansvar er det at du har det bra på jobben?

Det er selvsagt et delt ansvar. Arbeidsgiver har en del ansvar og plikter. Men til syvende og sist er det ditt liv, din arbeidssituasjon, ditt ansvar å ha det bra på jobb. Du må skape deg gode arbeidsdager. Før du vurderer et jobbskifte, tenk litt over hvordan din lever nå.

For å takle jobben din må du være i stand til å utføre arbeidsoppgavene, gli inn i miljøet, og ikke minst skal du fysisk ha det helsemessig forsvarlig.

Som fysioterapeut har jeg bestandig vært opptatt av hva som skal til for at mennesker skal kunne klare oppgavene sine. Da jeg var nyutdannet hadde jeg nok mest fokus på de fysiske sidene av saken. Det var ganske enkelt slik at dersom du skulle jobbe som murer måtte du styrke alle muskler som skulle til for den tunge jobben, samt ha verneutstyr og kunnskap om arbeidsstillinger. Jeg hoppet til og med ut av bilen min i Oslo sentrum en gang som fersk fysioterapeut, og lærte opp en ung murer som løftet Lecablokker opp i en trillebår med bøyd rygg der og da hva han måtte gjøre ”skulle han ha ryggen sin om 40 år også”. Dette gjelder jo egentlig for oss alle. Det er mye annet enn bare ryggmuskler som spiller inn i dagens arbeidsliv. Jeg synes det er for lite fokus på hva vi selv kan gjøre for å ha det best mulig, være i best mulig form for å takle de oppgavene vi ønsker å kunne utføre. Og at vi selv kan bli bedre til å ta ansvar for oss selv. Selv om arbeidsgiver også selvsagt har ansvar og plikter

HVA KAN DU GJØRE FOR BEDRE FLYT, ENERGI OG MESTRING PÅ JOBB:

Forslag til 10 ting du kan gjøre for å booste formen din og rollen din som yrkesaktiv:

  • Ta tak i de fysiske forholdene på arbeidsplassen din. Be om det du trenger, for eksempel trykkavlastende matte, heve-senk pult, godt lys, og ta pauser gjerne i frisk luft, og beveg deg regelmessig!
  • Ta tak i din egen jobbflyt og få oversikt over det som er ditt ansvar. Be om et møte med sjefen din/teamet ditt for å avklare forventninger, oppgaver og ansvar. Lag deg gode systemer som fungerer for deg. Lag mål, planer og lister over oppgavene dine, og ha oversikt over eget arbeid.
  • Ta tak i de miljømessige faktorene. Hvordan kan du selv bidra inn i miljøet på en positiv måte? Vær en god kollega. ”Inviter” kollegaer på lunsj og vær ikke redd for å si hyggelige positive ting du tenker om jobben og kollegaene. Gi et kompliment! (Du må mene det!) Ta sjansen på lufte det som er litt vanskelig også. Og ikke minst smil og le litt -gjerne av deg selv! Det betyr ikke at du er uprofesjonell! (Du kan lese om arbeidslivsundersøkelser på blant annet stami.no )
  • Bedre livsstilen din med bedre søvnvaner: Lag deg gode søvnvaner. Legg deg til samme tid, og ikke for sent i hverdagene. Stå opp i god tid for å rekke en god frokost, og for å ha tid til å gjøre morgenritualene uten for mye stress. (Les mer om bedre søvn på helsedirektoratet.no eller www.bergensovnsenter.no )
  • Ha et regelmessig og gunstig kosthold: Det å spise regelmessig, sunt og balansert hjelper deg til å holde hode og kropp i best mulig form, og hjelper deg til å balansere energien gjennom dagen. Helsedirektoratet anbefaler blant annet å spise regelmessig og variert, med mye grønnsaker, frukt, bær og grove kornsorter. De anbefaler å kutte ned på hvitt sukker og bearbeidet kjøtt. Finn et kosthold som passer til deg. (Les mer om kosthold på helsedirektoratet.no )
  • Drikk lite alkohol i ukedagene: Kos deg gjerne med litt vin, men kanskje ikke hver dag? Sene, ”fuktige” kvelder vil trolig påvirke arbeidsevnen din dagen etter, og gjøre deg mindre opplagt til å utføre arbeidsoppgavene dine. Det er fort gjort at det blir et glass for mye eller kanskje et uplanlagt glass hvis noen byr. Hvordan er dette i ditt liv? Noe du vil endre på? Alkohol påvirker også søvnkvaliteten vår. Deilig er det å stå opp om morgenen klar i hodet, med en opplagt kropp, og klar for dagen.  (Les mer om drikkevaner på avogtil.no )
  • Vær fysisk aktiv: Fysisk aktivitet er en av de viktigste kildene våre til eget velvære og det å holde oss i form. Det er dessuten noe de aller fleste kan gjøre for å få beveget seg mer. Man må ikke gå på ”Helsestudio” for å være i form. Finn ut hva du liker og trives med. Regelmessig fysisk aktivitet gir bedre helse, overskudd og motvirker (lett) depresjon. Blant annet!!

    Prøv å vær i bevegelse gjennom hele dagen, også når du er på jobb. Reis deg ofte fra stolen. Tenk litt på hva arbeidsdagen krever av deg rent fysisk. Hvis du har en stillesittende jobb kan du motvirke dette ved å stå ved pulten, gå litt rundt, reise deg opp og gjøre litt bevegelser. Slike mikropauser kan forebygge en del plager i muskel- skjelettsystemet ditt. (Les mer om dette med fysisk aktivitet på www.helsedirektoratet.no, og gå inn på www.nemus.no og les artikkelen ”10 råd hvordan du kan forebygge nakke- og skulderplager på jobb” 

  • Planlegg og organiser livet ditt bedre. Ha det ryddig rundt deg.
    Noen mener at det å ha det rotete kan gi stress i tillegg til at man bruker unødig mye tid på å lete etter ting man ikke finner. Noen mener også at det å ha det rotete kan innvirke på kreativiteten, effektiviteten og konsentrasjonen. Selv fungerer jeg dårlig når jeg ikke finner ting. Dersom du har det ryddig, og alt har sin faste plass, er det kanskje litt lettere å leve?

    Det å planlegge uken, og å ha god nok tid om morgenen, vite hva du skal ha på deg, at det er rene sokker i skuffen og mat i kjøleskapet – kan gjøre deg bedre også som yrkesutøver. Du vil trolig ha litt mer ro, balanse og overskudd når du møter opp på jobben din da. Hvordan er dette i ditt liv?

  • Lag deg stressmestringsrutiner:

    Stressmestring er så mangt, og vi har behov for å finne våre egne teknikker. Stressmestring er noe vi kan trene på over tid. Noen enkle råd er

    1) Å være til stede i nuet, lytte og ikke fokusere på flere ting av gangen. Multitasking har blant annet vist seg som mindre effektivt enn det mange tror.

    2) Ta 3 gode rolige, dype pust, og strekk deg litt om morgenen. Prøv å finne en indre ro du kan ha i deg gjennom dagen. Når du er i balanse er det lettere å ta gode avgjørelser, og du har det mindre stressende. Dersom du kjenner at du mister roen i løpet av dagen, lukk døren/gå bort fra situasjonen, ta noen dype pust med føttene plantet i gulvet og kjenn at du roer ned. Mye annet hjelper også! (Les mer om stressmestring på www.LHL.no, artikkel ”stressmestring,” og på www.helsedirektoratet.no )

  • Ha noe å glede deg til hver dag: Lag deg innholdsrike, gode dager, og prøv å ha en hyggelig aktivitet du kan glede deg til og nyte hver dag. Det kan være en tur med en venn, en spennende fotballkamp, kino, en god middag, å lese i en god bok, å treffe noen, å ta en løpetur med musikk på øret etc . Finn ut hva som passer for deg. Sett det på agendaen! Når du legger deg kan du ”telle dine velsignelser”, og tenke over de bra tingene du er takknemlig for den dagen. Dette gir deg økt livskvalitet og glede i hverdagen, og gir deg litt ekstra krefter i jobben også.

Hvis du ønsker å endre på ditt levesett for å lykkes bedre i jobbsammenheng-Lykke til! Hva tenker du at du ønsker å endre på? Kanskje det er nok å endre på én eller to ting?

Lag deg en plan:

  • Hva skal du endre på for å lykkes bedre/trives best mulig i jobbsituasjon?
  • Hvilke konkrete grep skal du gjøre?
  • Hvordan?
  • Når skal du starte/gjennomføre?
  • Snakk gjerne med noen som kan kaste ball med deg og bidra til å motivere deg!
  • Skriv gjerne ned planen og ha på et fast, synlig sted.

Merk forskjellen med økt mestring og trivsel, og vær stolt av egen innsats! Og en siste ting: Når du er ferdig for dagen på jobb, lukk døren bak deg, vit at du har gjort ditt beste, og si ”Takk for i dag”! Så er du klar for ettermiddag og kveld som du kan fylle med godt innhold- og ha krefter igjen til det! Hva blir dagens høydepunkt?

God hilsen fra Marianne

PS: Det er du som er sjef i eget liv!